Ordan Burdan Şurdan

Akü Şeçiminde Nelere Dikkat Edilmelidir?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Bir sabah kalktınız işinize gitmek için aracınıza bindiniz kontağı çevirdiniz o da ne, bir tık sesi duydunuz yada çok yavaş bir marş sesi duydunuz. Tekrar denediniz yine aynı. araç bilgi ekranına baktığınızda da akü uyarısı gördünüz. Evet tahmin ettiğiniz gibi aracınızın aküsü ömrünü tamamladı. ve değişmesi gerekiyor.

Akünün bittiğini nasıl anlarsınız?

Yukarıda da bahsettiğimiz gibi en önemli belirtisi zayıf akü uyarısı almanızdır. Bununla beraber uyarı sistemi olmayan araçlarda marş basmama, marş motorunun yavaş dönmesi, ışıkların sönük yanması,  gibi belirtiler akünün bittiği yönünde belirtilerdir. Bunun yanında azalan akım nedeni ile birçok sensöre yetersiz akım gittiğinden dolayı çok farklı arıza ikazları (esp arıza uyarısı, immobilizer arıza uyarısı, servo direksiyon arıza uyarısı) da alabilirsiniz.

Akü seçerken nelere dikkat edilmelidir?

Akü seçi aslında kompleks bir iş değildir. Servislerde aracların orjinal akülerini çok rahat bulabilirsiniz. Ancak hepimizin bildiği gibi söyle bir durum var ki yetkili servislerden orjinal akü almak istediğinizde neredeyse 2 katı fiyat ödemeniz gerekmektedir. Bu maliyeti kaldırabilecek araç sahipleri için sorun yok ancak aynı kalitede ve hatta daha kaliteli aküyü daha uygun fiyata alabileceğinizi de unutmayın. Ancak orjinal aküye yüksek fiyat ödemek istemiyorsanız birkaç noktaya dikkat etmelisiniz. Akü seçimi sırasında aşağıdaki noktalar en önemli kriterlerdir.

Akü yapısı

Akü şeçimi sırasında akü yapısı ilk  dikkat etmeniz gereken husustur. Aracın üreticisi araçta kurşun akülermi, AGN aküler mi kullanmanız gerek, EFB akülermi kullanmanız gerektiğini belirtirler. Mutlaka bu yapıya uygun aküler seçmelisiniz.

Boyut

Önemli kriterlerin ikincisi ise akünün boyutudur. Araç üreticileri araçlarda aküler kullanmayı planladıkları aküler için bir akü yatağı koyarlar. ve bu aküler dışındaki ebatta olan aküleri bu yatağa tam olarak denk gelmez. Aküler ağır yapıda olan araç parçalarıdır. Ortalama bir binek araç aküsü kapasitesine göre 15-20 kg arasındadır. Bu nedenle akünün yerine tam olarak oturması önemlidir.

Kapasite

Kapasite ise akü seçimi esnasında en önemli kriterdir. Araç üreticileri aracın çalıştırılması için uygun olan kapasitelerde akümülatörler kullanırlar. Bu nedenlerle bu kapasitedeki akülerin kullanılması önemlidir. kapasite konusunda önemli olan değer ise soğuk marş akımı değeri olan CCA değeridir.  Bu dğer 3 haneli rakamlarla belirtilir. Sanılanın aksine akünün üzerinde bulunan 75 Ah, 60 Ah değerleri değildir CCA değerleri 640A, 680A 740A gibi değerlerle belirtilir. 60AH, 75Ah 80 Ah gibi değerler ise akünün araç çalışmadan 1 saatte verebileceği akım miktarıdır.  Yani 80 AH 740A bir akü saatte 80 amper akım kapasitesine ve 740 Amper marş basma kapasitesine sahip bir aküdür.

Akü seçimi sırasında en önemli kriter boyut ve kapasitedir. Ancak her akü aynı boyutta değildir. Söyle anlatayım. 2013 model Opel Astra 1.3 CDTI aracın orsinal aküsü 75 AH 720A kapasitede General Motors’ un varta’ ya ürettirdiği bir basık bir aküdür. Akünüz bittiğinde orjinal akü almak isterseniz hiçbir sorun yok. o fahiş fiyatı verir aküyü alırsınız. Ancak orjinal aküye o fiyatı vermek istemez iseniz akü araştırmaya başlarsınız. Varta normalde 75 Amper akü üretmez 74 ve 80 amper aküleri vardır. Buna en yakın kapasite olan 74 AH 680 A aküyü almak istediğinizde yuvaya kücük gelir. Akünün başlıkları  tam denk gelmez. Aküyü iyi sabitleyemezsiniz.  Kimsenin 18-19 kiloluk bir ekipmanın motor içinde iyi sabitlenmeden rahat bir şekilde seyahat edebileceğini açıkcası düşünmüyorum,  80 AH 740 A kapasitedeki akünün boyutu orjinal akü ile birebir aynıdır. Ancak kapasitesi biraz fazladır. Bu aküyü kullanabilirmisiniz diye sorarsanız evet kullanabilirsiniz ancak 1 şartla. Aracınızın alternatörünün şarj kapasitesinin bu aküyü tam olarak şarj edip edemeyeceğinizi bilmeniz gerekiyor.

Yani Opel orjinal parça kullanılması için farklılaştırma yapmış 80 A akü ebadına daha düşük kapasite ekleterek aküyü farklılaştırmış. bu da orjinal GM aküye insanları kanalize ediyor.

Orjinalden düşük kapasitede akü kullanmak ise ilk başlarda sorun yaratmıyor gibi görünse de akü yaşlandıkça veya soğuk havalarda marş basma sırasında geç çalışmasına, çalışmamasına yada zayıf marş basmaya neden olabilir. Akünüz kullanım ömründen daha kısa zamanda kullanılamaz duruma gelebilir.

Orjinal akü, imkanınız var ise en garanti seçenektir. Eğer orjinal akü kullanmayacaksanız yükarıdaki noktalara dikkat etmelisiniz. Bunlardan sonra ise akü markası önemlidir. Üreticinin tecrübesi, kalite politikası akünün ömrüne direkt etki eden hususlardır. Bu nedenle tecrübeli ve sektörde kendinin kanıtlamış markaların ürünleri tercih edilmelidir.

 

Yorum yapın