Sanal Alem

“Yaani” Yine Olmamış…

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Bir yerli malı yurdun malı furyasıdır gidiyor. Yerli üretimi tabi ki sonuna kadar destekliyorum. Ancak kimse kimseyi de kandırmaya çalışmasın. Son “yerli” sıfatıyla çıkan oluşum ise, yerli arama motoru “yaani“. (Hoop dakika bir gol bir, niçin iki a var diye sorarlar adama, yoksa sormazlar mı?)

Yerli üretimin desteklenmesi hususunda teşvikler arttıkça piyasaya hemen hemen her konuda bir şeyler çıkıyor. Bu bağlamda Yerli arama motoru tartışması başladıktan kısa bir sür sonra hoop geliyoo çıktı piyasaya.  (bakınız burada da o  harfi ardarda iki defa kullanılmış) “Biz Türkiye’ nin ilk yerli arama motoruyuz” dediler ve teşvik istiyoruz bize sahip çıkın dediler. Bir kaç gün sonra acı gerçek ortaya çıktı. Geliyoo, google arama altyapısını kullanan bir sistem. Yani google algoritmalarını kullanıyor. Kısacası o bir google.

Sonuç olarak “Türkiye’ nin ilk yerli arama motoru” olarak lanse edilen geliyoo aslında google imiş. Yerli merli değilmiş açıkçası. Sıradan bir webmasterın kısa süre içerisinde oluşturabileceği bir sistemden daha fazlası değil.

Sonra biraz zaman geçti “yaani” çıktı piyasaya. Arkasında ilk defa güçlü bir kurumsal firmanın  (Turkcell) olduğu bir sistem diyebiliriz. Ancak anlaşılamaz bir şekilde sadece mobil platformlarda kullanılabiliyor.  Sadece mobilden bağlanmak yetmiyor birde kullanabilmek için uygulamasını yüklemeniz gerekiyor. Düşünün, bir internet arama motoru geliştirdiğinizi söylüyorsunuz ve buna masaüstü ve dizüstü cihazlardan bağlanamıyorsunuz. Aslında yaani,  arama motoru mu yoksa web tarayıcı mı önce ona karar vermeli.

Sonra biraz zaman geçti ve hani o yerliyiz diye çıkan başka bir arama motoru vardı ya, iki o harfi olan. Hah geliyoo. İşte o arama motorunun yöneticileri bir açıklama yaptı. Bu açıklamada “Yaani, arama verilerini google ve yandex’ den alıyor” diyerek yerli arama motorunun kendileri gibi yerli olmadığını iddia ettiler.  Turkcell yetkilileri bu konuda şu ana kadar hiçbir açıklama yapmadılar.

İster Yaani, isterse Geliyoo olsun öncelikle şunu kafanıza yerleştirin, İnsanların arama motoru olarak sizi kullanması için illa bir harfin iki defa ard arda tekrarlanması gerekmiyor. Bu sektörde başarılı olmak için isminizde ard arda iki defa tekrarlanan bir harf olması altın nokta değil. Bari bu noktada marjinal olun. Bu noktada farklı olduktan sonra yol haritasını çizin.

Yerli arama motoru tabiki önemli. Ancak emin olun sırf yerli olması arama motorunun kullanılması için yeterli olmayacaktır. Özellikle aradıklarını bulamadıkları yada çok daha uzun sürede buldukları bir sistemi insanlar kullanmak istemeyeceklerdir.  Bu nedenle en önemli nokta algoritmanın kalitesi olmalıdır.

Arama motoru piyasasında oldukça önemli oyuncular mevcut. Bu işin piri google başta olmak üzere, yandex, bing , yahoo, çinde ise baidu. Bu firmalar oldukça yüksek sermayeye sahip olan firmalardır. İşleri sadece internet teknolojileridir. Çin’ de google yasaklı olması nedeni ile insanlar meburiyetten baidu kullanıyor. Google yasağı olmayacak inanın baidu’ nun belki de esamesi okunmayacak. Buna rağmen google, arama motoru piyasasının %80 ine sahip.

Kısacası, yüksek ve yüklü sermaye, uzman ekip, zaman ve özgünlük arama motoru piyasasında başarıyı getirebilecek en önemli bileşenlerdir. Google, farklı olması ve farklı düşünebilmesi ile buraya geldi. Bu nedenle özgün olunmalı ve arama algoritması arama motoruna özel olmalı.

Ha bu arada şimdi fark ettim. Yaani google’ a reklam vermiş. İnsanların kendilerini bulması ve kullanması için. Ne kadar ironik değil mi?

İnşallah bu olaya farklı bakan bir girişimci hiç kimsenin fark edemediği konuları fark eder de yerli ve kullanışlı bir arama motorumuz olur. Ama nolur içinde aynı harf iki defa tekrarlanmasın. Gerçekten bakışımı negatif olarak etkiliyor.

 

 

Yorum yapın